The Parallele Utopia

Dreamt Cities in Cuba

(1980 -1993)

A project by Iván de la Nuez

 with

Atelier Morales

Participants and Projects

Curators & Team

Ivan de la Nuez

Juan Luis Morales Menocal

La Virreina exhibitition team

                           

Exhibition coordination

Ana Jiménez Muñoz.

 

Production coordination

Patricia García 

 

Communication and press

Laia Carbonell

Helena Martinez
 

Administration

Begoña Zarrias

Director Palau de La Virreina Centre de la Imatge:

Valentin Roma

Barcelona exhibition team

Museographic design                        Santiago León Molina

Traductions

Discobole Serveis Lingüístics

 

Graphic design of the exhibition

Opisso Studio SSCL

 

Muntatge

TAT_lab

 

Audiovisual editions

Jordi Orobitg

 

Framing

Acutangle

 

Models

ELETRES LAAN maquetas

 

Restoration and preventive conservation                                    Samuel Mestre

Yasmin Margaleff

 

Photographic laboratory and graphic production                                             

EGM

 

Communication material production

TSP Montajes SL

Print it! Bcn

Servicios Gráficos Jamsa

 

Insurance

Marsh

Havana exhibition team

 

3D digital animation

Adriana Pi

 

Transport

Ananda Morera Almeida /

Taimi Antúnez ATproduccionesartisticas

 

Documentation

Archivo Archivo Cifo Veigas,

Patricia Rodriguez,

Rosendo Mesías,

Enrique Alonso,

Alina Lage

Paris exhibition team

Atelier Morales

Exhibitors authors of projects conceived before 1980

Projects

Chapter 1 . Prologue City

- Centro Cultural de Velasco

- Campamento de Pioneros de Tarara

- Escuelas Nacionales de Arte Plásticas y Danza Moderna

- Escuelas Nacional de Arte Dramáticas

- Escuelas de Arte de Música y Ballet

- Jardín Botánico Nacional

- Plan urbano La Habana José Luis Sert

- Unidad habitacional Camilo Cienfuegos

- Proyecto rehabilitación de la Plaza Vieja

- Ciudad Universitaria CUJAE

- Cabaret Tropicana

- Tencochtitlan

Chapter 2 .  Monuments in the present

- La Habana arqueológica. Habana Vieja

- La Habana arqueológica. Plaza de Armas

- La Habana arqueológica. Entrada de la bahía de La Habana

- Proyecto de Renovación de la Plaza Vieja

- Monumento Bicentenario de la muerte de Simón Bolívar

- Monumento desembarco de Cristóbal Colon en Bariay Holguin Cuba

Chapter 3 . A room in Tomorrow's future 

               

- Arquitectura al servicio de los usuarios

- Viviendas en Azoteas

- Hábitat del Mañana en Cojimar y Alamar

- Viviendas autoconstruidas en La Habana Vieja

- Instalaciones escultóricas Arte en la Fábrica 1984

 

Chapter 4 . Guantánamo : Final Frontier of the Cold War

 -  Plaza Homenaje a Mariana Grajales en Guantánamo

-   Espacio polifuncional en la bahía de Caimanera

-   Renovación urbana de parques y paseos en Caimanera

-   Renovación urbana y arquitectónica del acceso a Caimanera 

-   Renovación urbana entre edificios de viviendas en Caimanera 

 

Chapter 5 .  Rebuilding the Malecón to break down the wall

-  Renovación urbana del litoral urbano “Andar el Malecón”   

-  Viales urbanos flotantes “Vasos Comunicantes”

-  Proyecto urbano “Los Arcanos”

- Escenografía  urbana “Se formó el Cuchun”

- Renovación de plaza urbana “Pal Malecón”

- Reanimación urbana “Cinturón de Fuego y Congódromo”

- Intervenciones efímeras urbanas “El Morro”

 

Chapter 6 . Instant Utopias

-  Reinventar el  89

- Taller le Parc            

-  Detrás de la Fachada

-  Performances urbanos

-  Exposición Arquitectura joven cubana.

 

Chapter  7 . The invisible city

 -  La ciudad invisible. Italo Calvino

-   La ciudad volante           

 

Chapter 8 . City lights

- La ciudad de las luces

 
 

The parallel utopia

Dreamt Cities in Cuba (1980-1993)

INTRODUCTION
 

An unusual and contradictory project took place in Cuba between 1980 and 1993: the creation of a Western architecture without a market, the launching into orbit of a collective utopia ignored by the socialist State, the activation of a movement that began as criticism of the official urban planning of the time. And it is back in the spotlight today like the sword of Damocles hanging over the constructions of State capitalism in sight. (With the potential “Shanghaisation” of Havana around the corner, and that drive to build colossal, totemic tower blocks – mostly hotels – with no empathy for the neighbourhoods in which they are located).

Among other things, The Parallel Utopia is an archaeology that digs through several projects designed by the generation of architects born into the Cuban Revolution and who intellectually blossomed in the 1980s. The 1980s were dubbed by the architect and author Emma Álvarez Tabío Albo as the “citizens’ decade” of the Revolution, and by Gerardo Mosquera as the “prodigious decade”. Furthermore, that generation was referred to by the poet Osvaldo Sánchez as the “children of utopia”, by the troubadour Carlos Varela as “the children of William Tell”, and by Iván de la Nuez as the lead player in a “dissonant culture”.

Long before that, Che Guevara had defined them as the “New Man”: a subject not sullied by capitalism or the old regime, the Antillean Frankenstein destined to grow up in a classless society.

Through eight chapters – Prologue City, Monuments in the Present, A Room in Tomorrow’s Future, Instant Utopias, Rebuilding the Malecón to Break Down the Wall, Guantanamo: Final Frontier of the Cold War, The Invisible City and City Lights –, we shall retrace a speculative programme (not in the economic sense, but in the philosophical one) whose journey goes from solares (shanty towns) to barbacoas (a vernacular form to gain space in buildings using tall props); from the art deco that has survived along Havana’s Malecón to the retro kitsch of the 1950s; from Italo Calvino to the Guantanamo Bay Naval Base; from the colonial city to the bicentenary of the French Revolution, taking in or dodging all sorts of monuments.

That is not to forget the commitment to street corners or the revival of popular alternatives, to which the necessary infrastructure is offered so that attitudes can be legitimised and everyday needs accommodated.

In any event, The Parallel Utopia is not about specific buildings; it is about urban dreams. About understanding the city as a give and take between building and imagining, heritage and futurism, architecture and human scale. These projects shrug off the stereotypical and infinitely repeated image of Cuban cities – and, in particular, of Old Havana – and offer us one that extends out to traditional villages like Cojímar, disastrous areas on the periphery of Havana like the Alamar district, or the impact of the fall of the Berlin Wall on Guantanamo in 1989. From reclaiming Italo Calvino as “Cuban” or recycling arte povera as a useful device for advancing towards the future.

The exhibition begins with the Mariel boatlift (1980) and ends in 1993, the year when the US dollar was legalised on the island and presaged the “rafters crisis” a year later. This critical architecture was activated between one exodus and the other. And, paradoxically, it could only have existed within a socialist model.

A collective utopia that grew on the slopes of a State utopia, guided by the unwavering commitment to turn architecture into city.

And the city into citizenry.

CHAPTERS

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GRATITUDE

 

La utopia paralela

Ciudades soñadas en Cuba (1980-1993)

INTRODUCCIÓN

Entre 1980 y 1993, tuvo lugar en Cuba un proyecto insólito y contradictorio: la creación de una arquitectura occidental sin mercado, la puesta en órbita de una utopía colectiva ignorada por el propio gobierno socialista, la activación de un movimiento que empezó como crítica al urbanismo oficial de la época y que hoy cobra actualidad como una espada de Damocles sobre las construcciones del capitalismo de Estado a la vista. (Con esa posible «shanghaización» de La Habana a la vuelta de la esquina y esa pulsión por los edificios totémicos, básicamente hoteles, mastodontes sin empatía con los barrios en que se implantan).


La utopía paralela es, entre otras cosas, una arqueología que excava en varios proyectos concebidos por la generación de arquitectos nacidos con la Revolución y que explotaron intelectualmente en la década de los ochenta del siglo pasado. Esos años fueron percibidos por la arquitecta y escritora Emma Álvarez Tabío Albo como «década ciudadana» de la Revolución; por el crítico Gerardo Mosquera como «década prodigiosa», y esa generación, como «los hijos de la utopía» (según el poeta Osvaldo Sánchez), «los hijos de Guillermo Tell» (según el trovador Carlos Varela) o como la protagonista de una «cultura disonante» (Iván de la Nuez). Mucho antes, el Che Guevara les había definido como Hombre Nuevo: un sujeto incontaminado por el capitalismo y por el antiguo régimen, el Frankenstein antillano destinado a crecer en una sociedad sin clases.

 

A través de ocho capítulos –Ciudad Prólogo, Monumentos en presente, Una habitación en el mañana, Guantánamo: última frontera de la guerra fría, Reconstruir el Malecón para romper el Muro, Utopías instantáneas, La ciudad invisible y Luces de la ciudad-, desandamos un programa especulativo (en el sentido filosófico, no en el económico), cuyo viaje va de los solares (una versión cubana de las favelas) a las barbacoas (una forma vernácula de ganar espacio en las edificaciones con puntales altos); del art déco que sobrevive en el Malecón habanero hasta el kitsch retro de los años cincuenta del siglo pasado; de Italo Calvino a la Base Naval de Guantánamo; de la ciudad colonial al bicentenario de la Revolución Francesa, asumiendo o esquivando todo tipo de monumentos.

 

Esto sin olvidar la apuesta por las esquinas o la recuperación de alternativas populares a las que se ofrece la infraestructura necesaria para legitimar actitudes y alojar necesidades cotidianas. En cualquier caso, La utopía paralela no va de edificios concretos sino de sueños urbanos. De entender la ciudad como un toma y daca entre construir e imaginar, patrimonio y futurismo, arquitectura y escala humana. Estos proyectos se desentienden de la imagen estereotipada y repetida hasta el infinito de las ciudades cubanas -en particular La Habana Vieja- y se nos ofrece una expansión hasta pueblos tradicionales como Cojímar, desastres periféricos como Alamar o el impacto de la caída del Muro de Berlín en el Guantánamo de 1989. De la recuperación de Italo Calvino como «cubano» o del reciclaje del arte povera como un dispositivo útil para avanzar hacia el porvenir.


La exposición comienza con el éxodo del Mariel (1980) y termina en 1993, año en que se legaliza el dólar en la isla y que anticipa la «crisis de los balseros» un año después. Entre uno y otro éxodo, se activa esta arquitectura crítica que, paradójicamente, solo hubiera podido existir dentro de un modelo socialista.


Una utopía colectiva, crecida en las laderas de la utopía estatal, guiada por el empeño irrenunciable de convertir la arquitectura en ciudad.


Y la ciudad, en ciudadanía.

 
 
 
curators
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about the exposition : ateliermorales@gmail.com

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Addressee
of the
exhibition
 

Palau de la Virreina
La Rambla, 99
08002 Barcelona

 

1st Floor


T 933 161 000
lavirreinaci@bcn.cat

 

Dates
of the
exhibition
 

July 19th   to 

October 29th, 2019

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